|
| Prawo Zamówień Publicznych, Numer 3 Komisja przetargowa jest dzi¶ całkowicie podporz±dkowana woli kierownika zamawiaj±cego. Nawet gdy wie, że wykonywane przez ni± polecenia s± niezgodne z Prawem zamówień publicznych (Pzp), musi się im podporz±dkować. Czy tak być musi? Takie pytanie stawia Andrzej Polak w naszej stałej rubryce: „Kontrapunkt”. Ja odpowiadam: nie, to można, a nawet trzeba zmienić. Tylko wówczas poprawi się bowiem standard postępowań o udzielanie zamówień publicznych. Oczywi¶cie nie da się tego zrobić bez wcze¶niejszego powołania nowego zawodu: niezależnego konsultanta zamówień publicznych.
|
| | Trudno byłoby znaleĽć bardziej niejasny akt prawny niż ustawa o podatku od towarów i usług. Dlatego ciężko się dziwić, że coraz więcej sporów wybucha na temat stawki VAT przy zamówieniach publicznych. Powszechn± praktyk± jest okre¶lanie wysoko¶ci stawki VAT w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Anna Specht w artykule: „Kto odpowiada za zł± stawkę” przekonuje, że to wykonawca powinien decydować, jaki podatek będzie płacony. Teza dyskusyjna, ale bez w±tpienia warto się nad ni± zastanowić. | | Po prawie roku obowi±zywania Prawa zamówień publicznych pojawia się coraz więcej zastrzeżeń do niektórych przepisów ustawy. Okazuje się np., że polski ustawodawca zaniżył progi, od których powstaje obowi±zek publikowania ogłoszeń w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Co więcej, przekazał Prezesowi Rady Ministrów prawo do okre¶lania ¶redniego kursu złotego w stosunku do euro. Tymczasem warto¶ci progowe dla zamawiaj±cych z całej Wspólnoty s± publikowane co dwa lata, ale nie podaje się w nich kursu przeliczeniowego. Wynika z tego, że Pzp przypisuje Prezesowi Rady Ministrów kompetencję, któr± wcze¶niej dyrektywy przyznały Komisji Europejskiej. Pisze o tym Zbigniew Raczkiewicz w tek¶cie: „O warto¶ciach progowych i sposobach ich obliczania”.
| |
Krytycznych uwag wobec Pzp jest więcej. Nadawcy publiczni skarż± się, że ustawodawca zapomniał o tym, iż produkuj± własne programy. O ile kupno praw do transmisji programów wył±czono spod ustawy, o tyle przy własnej produkcji telewizja publiczna musi już przestrzegać procedur zamówieniowych. Problem ten porusza Marcin Ożóg w tek¶cie: „Media publiczne na z góry straconej pozycji”.
| |
Jak zwykle staramy się, aby „Prawo Zamówień Publicznych” było jak najbliżej problemów, z którymi na co dzień borykaj± się zarówno zamawiaj±cy, jak i wykonawcy. Praktyczny artykuł „Zabezpieczenie interesu zamawiaj±cego” przybliża nie zawsze oczywist± tematykę wadium. Piszemy też o zarz±dzaniu nieruchomo¶ciami gminnymi, dokumentach, jakich zamawiaj±cy może ż±dać od wykonawców, oraz rozwi±zaniach zamiennych przy robotach budowlanych.
| |
W stałej rubryce: „Jak prowadzić postępowanie” przedstawiamy wzór specyfikacji istotnych warunków zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki na usługę. Z kolei w czę¶ci doradczej eksperci Instytutu Zamówień Publicznych odpowiadaj± na Państwa pytania.
| | Grzegorz Wicik redaktor naczelny „Prawa Zamówień Publicznych”
| | Dalsze informacje... | 2005-01-19 Instytut Zamówień Publicznych |
|
|
|
|
|
|
|